Asukasvalinta ARA-vuokra- ja osaomistusasuntoihin

 

Vuokratalon omistajan on valittava asukkaat valtion tuella rakennettuihin vuokra-asuntoihin aravarajoituslain 4a-4c §:ien, vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain (ns. uusi korkotukilaki)  11a-11c §:ien sekä asukkaiden valinnasta arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisesti.

Valintaperusteina asunnontarve, varallisuus ja tulot 

Asukkaiden valinta perustuu sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen, joita arvioidaan hakijan asunnontarpeen, varallisuuden ja tulojen perusteella.

Hakijoita verrataan keskenään asunnontarpeen, varallisuuden ja tulojen perusteella ja asunnot vuokrataan asuntoa eniten tarvitseville. Etusijalle asetetaan asunnottomat ja muut kiireellisimmässä asunnontarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat. Samalla pyritään vuokratalon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen.  

Edellä mainittuja asukasvalintaperusteita käytetään valittaessa asukkaita aravavuokra-asuntoihin, pitkäaikaisella korkotukilainalla rahoitettuihin vuokra-asuntoihin ja kaikkiin uuden korkotukilain nojalla rahoitettuihin vuokra-asuntoihin. Pitkäaikaisia korkotukilainoja on myönnetty 1.1.1994 lukien ja tällaista lainaa saaneilla vuokrataloilla on 20 vuoden käyttörajoitusaika. Asukasvalintaperusteita käytetään myös 10 vuoden jatkorajoitusajalla olevien aravavuokra-asuntojen asukkaiden valintaan.

Erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi annetun lain (1281/2004) perusteella rahoitettujen palvelutalojen asunnot ovat vuokra-asuntoja, joihin asukasvalinnat tehdään samoin kuin muihinkin vuokra-asuntoihin.

Asukasvalinta uudella lyhyellä korkotukilainalla rahoitettuihin asuntoihin

Laki vuokratalojen rakentamislainojen lyhytaikaisesta korkotuesta (574/2016) astui voimaan 1.8.2016.  Uudella rahoitusmallilla edistetään kasvukeskuksissa asuvien ja niihin muuttavien kotitalouksien mahdollisuuksia löytää tuloihinsa nähden kohtuuhintaisia asumisratkaisuja. Tarkoituksena on myös edistää työvoiman liikkuvuutta ja turvata elinkeinoelämän kilpailukykyä. Asunnot on ilmoitettava julkisesti haettavaksi. Asukkaaksi voidaan valita Suomen kansalainen ruokakuntineen tai häneen rinnastettava henkilö.

Asukkaiden valinta perustuu sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen. Asunnot osoitetaan vuokra-asuntoa tarvitseville pieni- ja keskituloisille ruokakunnille. Samalla pyritään talon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen huomioiden perustus- ja yhdenvertaisuuslain mukaiset periaatteet.

Varallisuusrajat

Lisää tietoa varallisuusrajoista löydät oman kuntasi verkkosivuilta.

 

Hakijatalouden koko 1 2 3 4 5
Espoo 66 000 82 000 109 000 119 000 129 000
Jyväskylä 30 000 45 000 60 000 70 000 80 000
Kuopio 38 000 49 000 64 000 74 000 84 000
Lahti 30 000 45 000 60 000 70 000 80 000
Rovaniemi  34 000 43 000 55 000 65 000 75 000
Tampere 50 000 61 000 76 000 86 000 96 000
Vantaa 52 000 65 000 86 000 96 000 106 000

 

Hakijatalouden koko 1 2 3 4 5
Helsinki 92 000 114 000 175 000 180 000 185 000
Hämeenlinna 34 000 43 000 48 000 59 000 71 000
Kotka 26 000 38 000 51 000 51 000 51 000
Kouvola 34 000 43 000 48 000 59 000 71 000
Lappeenranta 28 000 49 000 60 000 60 000 60 000
Oulu 30 000 45 000 60 000 70 000 80 000
Turku 30 000 45 000 60 000 70 ooo 80 000
Siilinjärvi 34 000 43 000 48 000 59 000 71 000

 

Lue täältä lisää tietoa ARA-asuntojen asukasvalinnan kriteereistä.

Liitteet

Todistus tuloista, esim. palkkalaskelma
Viimeisin veroilmoitus

Lisätiedot

vuokraus@avara.fi